poniedziałek, 25 lutego 2013

Lewo- i prawoskrętne buły

Bardzo podobały mi się Paluchy drożdżowe zamieszczone na blogu Smak Zdrowia i postanowiłam je dziś zrobić na drugie sniadanie, nie obyło się bez moich drobnych zmian:)



Składniki:
  • 20g drożdży
  • 200ml mleka
  • 1 jajko
  • 20g cukier
  • 400g mąki pszennej
  • 10g masła (10g)
  • pistacje (u mnie podprażone na patelni ziarna słonecznika i dyni)
  • 1/2 łyżeczki soli
  • jajko do posmarowania
Przygotowanie:
W ciepłym mleku rozpuszczamy drożdże i cukier, dodajemy łyżeczkę mąki. Zostawiamy rozczyn do wyrośnięcia na około 15 minut. Następnie wbijamy jajko i lekko mieszamy trzepaczką. Dodajemy mąkę z solą i wyrabiamy ciasto ręcznie, ma się ciągnąć i kleić. Na końcu dolewamy przestudzone roztopione masło. Jeszcze chwilę wyrabiamy ciasto, aż będzie gładkie, lśniące i będzie odchodzić od dłoni.
Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 1-1,5 godziny do wyrośnięcia. Po tym czasie dzielimy ciasto na 15 części, z każdej robimy dwa wałki, grubość według uznania – zależy, czy chcemy paluchy cienkie i dłuższe, czy grubsze i krótsze. Zaplatamy wałki skrętnie dobrze sklejając ze sobą końce.
Najlepiej tą czynność wykonywać od razu na blaszce na papierze do pieczenia. Gotowe paluchy odstawiamy na 45 minut do wyrośnięcia.  Po tym czasie smarujemy je roztrzepanym jajkiem i posypujemy posiekanymi pistacjami. Pieczemy w temperaturze 220st. ok. 10-15 minut, aż się zrumienią. Z podanych proporcji wychodzi 15szt.


Moje wyszły bardziej brązowe i może wyglądem przypominają pół-chałki, ale są bardzo smaczne, puszyste i mają chrupiącą skórkę. Małe Futerko zjadło chętnie - a to najważniejsze, duże Futerko też zjadło, ale najpierw łypało okiem na Małe Futerko i na mnie czy to nie trucizna, no cóż... :) ale jak zjadł to powiedział, że dobre:)

1 komentarz:

  1. Oj, coś mi się zdaje, że duże Futro to jedzeniowa maruda. Takie smakołyki, a on najpierw zerka, zamiast konsumować.

    OdpowiedzUsuń